تدبیر افزایش جمعیت، تبدیل تهدید به فرصت است
نوشته شده توسط : ipxrxt

حجت الاسلام 'علی فلاح رفیع' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، اصل تنظیم خانواده را به تكثیر مسلمانان و مومنان دانست و افزود: در احادیث وارده شده از پیامبر اسلام(ص) آمده است كه توصیه كرده اند تكثیر نسل كنید، مسلمانان را زیاد كنید چرا كه به كثرت مسلمانان افتخار می كنند.

وی آغاز سیاست كاهش جمعیت را مربوط به دوران قبل از انقلاب دانست و اضافه كرد: بعد از انقلاب اسلامی هم این تبلیغات ادامه یافت و دانسته یا ندانسته به سمت كم شدن جمعیت شیعیان انجامید.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان تهران، جمعیت جوان كشور را سرمایه اصلی هر كشور برشمرد و ادامه داد: متاسفانه با تداوم سیاست كنترل جمعیت، با حركت جمعیت كشور به سمت پیری مواجه شدیم كه خطرناك است چرا كه سرمایه انسانی مهم ترین سرمایه كشور است و از منابع طبیعی نیز با اهمیت تر است.

وی در پاسخ به نظرات عده ای كه معتقدند شرایط اقتصادی و اجتماعی به گونه ای نیست كه بتوان جمعیت را افزایش داد، گفت: ظرفیت ها و امكانات لازم در كشور وجود دارد و نباید بی تدبیری را دلیلی برای كاهش جمعیت قرار دهیم.

فلاح رفیع با تاكید بر این كه اگر تدبیر انجام نشود، جمعیت كشور به شدت كاهش می یابد، ادامه داد: اگر جمعیت از تعلیم و تربیت مناسب برخوردار باشند، فرصت مغتنمی برای كشور خواهد بود.

**گسترش اسلام با جمعیت متفكر، با نشاط و خلاق محقق می شود

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تربیت مدرس با بیان این كه اسلام واقعی، اسلام ولایی است، تاكید كرد: اگر بخواهیم این اسلام در جهان گسترش یابد، یابد از جمعیتی فعال، متفكر، عالم، با نشاط و پرشور و خلاق برخوردار شویم.

وی كاهش جمعیت را زمینه ساز چالش های متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی توصیف كرد و گفت: با پیری جمعیت دیگر نمی توانیم خودمان را اداره كنیم و به اهداف و آرمان های انقلاب نایل آییم.

فلاح رفیع با یادآوری این كه ایرانیان متفكر در مراكز مهم علمی اروپایی و آمریكایی فعالیت دارند، تصریح كرد: همان گونه كه اسلام به وسیله تجار به هند و چین گسترش یافت، می توان با برنامه ریزی صحیح اندیشمندان مسلمان را به كشورهای مختلف فرستاد تا زمینه گسترش اسلام فراهم آید.

وی برنامه ریزی دقیق در بخش های آموزشی، اقتصادی، اشتغال زایی و تسهیل در ازدواج را مهم دانست و اذعان كرد: افزایش جمعیت بدون تدبیر، خود تهدید است اما با امكانات موجود می توان به خوبی مدیریت و آن را به فرصت تبدیل كرد.

**لزوم بازنگری استراتژی آموزشی در كشور/دوره های كاربردی برای نیروی كار فراهم شود

استاد دانشگاه علم و صنعت با یادآوری مهم بودن كیفیت جمعیت، درباره لزوم بازنگری استراتژی آموزشی كشور، گفت: همه جمعیت نباید آموزش رسمی ببینند و استرات‍ژی فعلی آموزشی نیاز به ادامه ندارد.

وی ورود جمعیت زیادی از جوانان به دانشگاه ها بدون وجود شغل متناظر با رشته تحصیلی را معضلی برای كشور دانست و توضیح داد: دانشگاه ها جای مبتكرین و نخبگان است تا نظریه پردازی كنند و رشد و ارتقای علمی و پژوهشی را رقم بزنند.

فلاح رفیع افزود: بقیه افراد جامعه باید در بخش های مختلف تولیدی، خدماتی و مانند آن مشغول به كار شوند و دوره های آموزشی همان مشاغل را ببینند به گونه ای كه آموزش های كاربردی داشته باشند.

وی با انتقاد از شیوه آموزش های دانشگاه علمی كاربردی، اظهار كرد: متاسفانه این دانشگاه نیز به سمت آموزش های رسمی رفته است و بازنگری جدی را می طلبد. معتقدیم این بازنگری كمك می كند كه موضوعات ایجاد و رفع چالش شناخته شود.

***اتاق فكر صدا و سیما دچار فقر است/هنر باید واقعیات را مطابق آرمان ها تغییر دهد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تربیت مدرس،‌ نقش رسانه ها را بسیار حساس و مهم خواند و گفت: رسانه می تواند در بخش فرهنگ سازی و رفع چالش ها كمك كند. اگرچه در این سال ها، كارهایی انجام شده اما كافی نیست و كم كاری زیاد بوده است.

وی سریال های ساخته شده در صدا و سیما را كلیشه ای دانست و افزود: در حالی كه سوژه های زیادی در كشور وجود دارد، این سریال ها روی موضوعات تكراری قفل شده است.

علی فلاح رفیع، سریال های تكراری را فاقد رواج روح امید به جامعه دانست و با انتقاد از كم كاری صورت گرفته درباره موضوعات اقتصادی، فرهنگی، كنترل جمعیت و نقش جمعیت، اظهار كرد: هنر و رسانه باید واقعیت ها را مطابق با آرمان ها تغییر دهد نه این كه به دنبال واقعیت برود.

وی صرف بیان یك واقعیت اجتماعی را كافی ندانست و گفت: هنر باید واقعیت را در مسیر آرمان ها و اهداف درست و ارزش های الهی تغییر دهد و در فیلم ها الگوهای آن معرفی شود.

اجتمام1429**1348





:: برچسب‌ها: روز تعطیل , مرخصی , هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 909
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: